20121018

Bogmøde


19. november er det tid for barnebogmøde igjen. Det var veldig lærerikt og nyttig på forrige møde i Vennesla bibliotek). Det er Kristiansand Folkebibliotek, ved leder av Barne- og ungdomsavdelingen, Turid janne Kvaløy, som har fått i oppgave av Vest-Agder Fylkesbibliotek å arrangere møtene. Denne gang er vi ca 20 påmeldte, alle leser to bøger og gir en omtale av disse (hovedinnhold, emne, aldersgruppe mm). Jeg gleder meg til å ta fatt på bøkene!

I Historia om korleis hunden fekk våt snute er handlingen henta fra Æsops fabler, som igjen har hentet elementer fra fortellingen om Noah og den store flommen, som er en myte som går igjen i religioner som Jødedommen,  Kristendommen og Islam. I både myten og fabelen redder Noah mennesker og dyr med å bygge en båt (ark) som tar to av hvert (dyre)slag.

I denne boka (og i fabelen) er det Noahs hund som redder folk og fe ombord, med å være en slags propp foran i båten etter at den har gått lekk. Dette skal ifølge fabelen være forklaringen på hvorfor hunder den dag i dag har våt snute.

Boka er i stort stående format med en, i første øyekast, naivistisk og minimalistisk tegnet hund i pastellfarger på en hvit framside. Fireåringen jeg leste boka sammen med ble veldig opptatt av bokstavene i tittelen, de består av biter som er snekra(?) sammen. Hunden ser snill - og kanskje litt molefunken ut. Plankbiter, rep med et anker, fjell (Ararat).

Bokas store styrke er fabelaktige, naivistiske tegninger som elegant gir leseren et overblikk over situasjonen, samtidig som de gir en utfyllende og annen histore enn det som står med de trykte bokstavene på sidene. Detaljrikdommen er noe man legger merke til etterhvert, noe som gjør at boka kan leses mange ganger, og gi stadig nye opplevelser og tanker. For hva er egentlig forholdet mellom dyrene i arken, hvordan er kona til Noah, hvordan datt kaninen ut i vannet? Og er Noah glad i hunden sin, eller? Er det synd på noen i arken?

Jeg liker denne boka på grunn av formatet, tegningene - og historien. Etter første gangs gjennomlesing tenkte jeg at historien burde vært annerledes (- men det er vel egentlig ikke lov å si når historien er bygd over gamle sagn og fabler?). Ved andre gangs gjennomlesning oppdaget jeg (og min fireårige medleser) mange flere detaljer som gav en veldig rik opplevelse. Siden har vi lest boka mange ganger. Boka er bygd over en klassisk fortelling og løser dette så godt at jeg mener at denne boka kan bli en klassiker selv. Årets julepresant til alle barn mellom 3 og 90.





Lykke bakeri.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar