20090902

Svake meninger

Partiet Grått - Det vil helst gå godt! Jeg er direkte inne fra Valgomaten som ifølge den selv skal hjelpe meg med å finne ut hvilket parti som ligger nærmest mine "holdninger og meninger". Jeg har vært innom før, men blir ikke klokere. For nte gang jeg svarer på om Norge bør trekke ut styrkene av Afganistan, om vi bør ha en levedyktig ulvestamme i landet, karakterer i barneskolen, selvbestemt abort og om et godt forhold til NATO er viktig. Men dette interesserer meg i grunnen midt i ryggen. Jeg tar meg i å krysse av på "Vet ikke" og "Mindre viktig" på sak etter sak, og ganske riktig: "Ditt standpunkt er nærmest Venstre".

Jeg er vel én av dem som har svake meninger om det meste, men det er én sak som engasjerer meg ikke bare pga av den klima-blaute sommeren: Miljøet. Dette mener jeg MÅ være sak nummer 1 (og 2, 3,4 osv) i høstens valg. Bellona-leder Frederic Hauge raser over Jens Stoltenbergs mangel på klima-utspill i valgkampen. Og jeg er sint og skuffet over mangelen på grep når det gjelder klimaet fra den rød-grønne regjeringen (som jeg var med og stemte inn). Forskerne viser at vi må gjøre endringer som vil føre til enorme omveltninger. Norge bør kutte utslippene med 74 prosent.

Så hva skal en klimafortvilt gjøre? Kanskje stemme på partiet Grått (Det nystartede partiet har slagordet “Grått – Det vil helst gå godt” med visjonen "Det meste går bra bare alle slapper av litt mer"). Og på sikt kan økte utslipp og økt satsning på romfart gi oss en mulighet til å reise ut og finne oss en ny planet. Mars skal være tørr og varm har jeg hørt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar