20100304

Kvinnedag

Til mandag er det kvinnedag og i Kristiansand feires 100 år med kvinnedager med et 8. marsarrangement med Berit Ås og Mina Gerhardsen.

Trengs kvinnedagen?
Kvinner diskrimineres i alle land i verden. Her i Norge er vi på rett spor, men også her har vi store utfordringer. Jeg feirer kvinnedagen fordi jeg vil at min datter skal ha akkurat de samme mulighetene og handlingsrommet som mine (eventuelle sønner) får. Min mormor ble født det året kvinner fikk stemmerett - det er ikke mer enn to generasjoner siden det var menn som satt på all formell makt i Norge. Jeg har bestemødre som forteller om en oppvekst det det var stor forskjell på små gutter og små jenter. Guttene ble sett og gitt muligheter i en helt annen grad enn jentene. Fremdeles er det tendenser til dette. Og det må jobbes frem en større bevissthet rundt dette, likestilling er ikke noe som er, det er noe man gjør!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar