20110518

Beat skal høres!

Fagansvarlig for musikk ved UB, Are Skisland minnet meg om at Beat-forfatterne mente lyrikk ikke bare skulle leses, men høres og oppleves på cafeer og utesteder. Sigmund Ro skriver i boka Rebeller i Paradis at Beat-forfatterne var inspirert av Kenneth Rexroth "som allerede i 1920-årene hadde eksperimentert med lyrikk i jazzakkompagnement" (Ro, 2010:191). Målet var å gjøre lyrikken mer folkelig og tilgjengelig. Jazzen, med sine improvisasjoner og soloteknikker lå på mange måter "tett opp til den moderne poesiens frie vers. I et slikt møte mellom ord og musikk lå muligheten til å erobre et nytt publikum for diktkunsten" (Ro, 2010:191-192).

Den man kan si introduserte Jazz&Poetry i Norge var Jan Erik Vold, han skrev tidlig begeistrede artikler om fenomenet i Dagbladet, og har selv spilt inn mange av sine dikt på plate, med toneangivende jazzmusikere som Jan Garbarek og Chet Baker(!). Vold fraserer og opptrer som en vokalist, og holder, så vidt jeg vet, fremdeles opplesninger/konserter (i de siste årene med gammel venn og kristiansandsbaserte Egil Kapstad). På midten av nittitallet turnerte Vold med orkester med Sigbjørn Obstefelder dikt, jeg ble mektig imponert etter konsert på Verftet i Bergen. Jeg hørte mye på Volds CD-er de neste årene, og det bar rett til biblioteket for å låne Volds diktsamlinger, og jommen endte det ikke med at jeg skrev hovedfagsoppgave om Jan Erik Vold i 1999. Sånn kan det gå!

Are har kjøpt inn innspillinger med bl a Allen Ginsberg, Jack Kerouac og Lawrence Ferlinghetti
til UB. Se lenker for plassering og lån!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar