20120210

Jeg vil ha en rosa øks!

Bildet til venstre er fra en Lego-kampanje i 1981 er likt og delt på Facebook av ca 20 000 mennesker. Art Jonak startet denne retroinspirerte protestkampanjen i forbindelse med Legos nylige slipp av (den forhatte) jentesatsingen "Lego Friends - the beauty of building", (bildet til høyre). Siden har debatten gått i sosiale medier og aviser. Forsker Mari Rysst uttaler til Aftenposten på nett (7/1 -12)  at: 


Er denne nostalgien reell? I fotografier fra søtti- og åttitallet finner jeg ikke at jenter og gutter framtrer som spesielt like, kanskje med unntak av i noen marginale miljøer. På åttitallet hadde barn vesentlig mindre input fra medier og reklame enn nå. Jeg tenker at Donaldbladene i kiosk og dagligvarehandel var den største "reklamekanalen"som vi barn fulgte med på.

Etter en rask gjennomgang av Legoreklamer i huststandens (og her må jeg litt irritert innrømme at de er fra min manns samling) Donald-årganger fra -82 og -83 (fant ikke -81-årgangen i farten), befester inntrykket seg om at jenter og gutter ikke ble likt behandlet av Lego og andre annonsører i bladet. Man kan derimot bli litt forbauset over det påfallende fraværet av jenter som konsumentgruppe i reklamene. Ingen av Legoreklamene i tidsrommet er spesifikt rettet mot jenter.

Lego "snakker" til guttene i åttitallets Norge i de Donaldbladreklamene jeg har sett på, og redder seg muligens inn med noen ikke alt for kjønnede Legobyen (men som jeg ser er sterkt kjønnet i dag) Kanskje mente Legokonsernet at Donald var et "gutteblad i -82 og -83?. Enkelte andre annonsører som f eks Barbie gjorde ikke det. En annen hypotese, som jeg heller mer til, er at Lego gjennom alle tider har satt gutter i høysetet! Hvis det skulle vise seg at Lego på 80-tallet hadde kule kampanjer rettet mot jenter, - kom med dem, så skal jeg bite ordene i meg. I min reklamegjennomgang har jeg også sneiet innom søttitallets Donaldblader: her er noen utvalgte reklamefaksimiler fra søtti-og åttitall).
De siste årene har Lego vært klare på at de har kjørt en ren guttestrategi. Peggy Orenstein, forfatter av Cinderella Ate My Daughte . Dispatches from the Front Lines of the New Girlie-Girl Culture sier om Legos guttesatsning de siste årene at “They might as well have a No Girls Allowed sign.”
Nå skal Lego med den rosa jentesatsningen sin, gjøre det godt igjen, og tjene penger på den andre halvdelen av markedet, noe de statser 40 millioner dollar på det ifølge Bloomberg Businessweek.

Pest eller kolera? Avslutningsvis må jeg si at jeg ikke vet ikke helt hva som er å foretrekke for jenter som liker Lego: å bli totalt oversett, som vi ble på åttitallet, eller i 2012 å bli tilbudt det alle markedsundersøkelser sier at mange 3-4-årige jenter (og noen gutter) vil ha: Rosa Lego! Jeg kan ikke helt se bort fra at jeg hadde valgt det siste, og kanskje bygget meg en rosa øks!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar