20121106

(0)

I går leste jeg Kanon 5 til øyet var stort og vått! Jeg elsker den serien der Lars Fiske og Steffen Kverneland reiser, diskuterer, drikker og kreerer stor kunst! Åpningen av Kanon 5 er god: «KANON 4 ble så jævla tight!» sier en amper Lars Fiske, og Steffen Kverneland erklærer: «KANON 5 ska’ sprika i hytt og pine!». Jeg er grunnleggende uenig med Morgenbladets anmelder, som mener at svakheden med Kanon er kaostendensen. Jeg mener det er en stor styrke!

Kvernelands fine teori om at Munchs himmel i "Skrig" kom fra en askesky etter et vulkanudbrudd, har vært mye omtalt, men jeg må si jeg hoppa i stolen da jeg så at Kverneland tegner inn Vilhelm Krags ansikt i "Skrig" - og viser til et dikt med samme rødehimmel-motiv og stemning som i Muchs maleri! ---Nå er det hjem å lese Gunvald Opstads biografi om Krag, det er ihvertfall sikkert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar