![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgAupljvz8IPWH7YcV7C5RAvQcJG4XWlm6M4NcO7oh5p607aTYLBA7OAFFynA_CvNZx-6GC_jtB5OXpWimlEiv7ydBTKp6lIG7FkCnuYmMv8pkt3cCdAJJkCz_LuQAHZslnLhKkpMQt2iRs/s200/konf.jpg)
Konferansen arrangeres av UiA, som en del av Nettverk for universitets og høyskolepedagogikk. Nettverket (UHped) er ifølge egne nettsider en sammenslutning av universitets- og høgskolepedagogiske enheter ved universiteter og høgskoler i Norge. Nettverket omfatter ca tretten slike enheter. I tillegg er to institusjoner uten universitets- og høgskolepedagogiske enheter med i nettverket.
Jeg twidrer fra konferansen her: #uhped2013
Her er referat fra fellessesjonene første dag, Maje! Begynn nederst! :-D
#uhped2013 D Students use the blogs when they search for jobs afterwords. This is what@ho_hodol do with his students at@uiagder.Inspiering#uhped2013#blog#socialnetworking#help to create a community in the class#additionalskills#building and#writing for an#audience.#uhped2013#Blog#blogspot#read and follow another studet, learning to make an audience through spredning in Facebook and Twitter!#uhped2013 Set up#blogs - becomes reflective journal of the work they do. All students have to keep blogs#experience#risk#tryoutnewtools#uhped2013#Rule2 Give clear instructions#guidelines#explicit Gives massive difference!#powerfulresults@russell1955#uhped2013#Wallwisher - a bit show but highly useful!#butdoesitwork? Reality: didnt work out!#Rules#Metatext when shareing#uhped2013#collaborative learning also#theotherside#problems. Need analyse and kearn to work well collaboratively.
#uhped2013@russell1955 Also for peer learning. Reflection is a key word, getting people to be better learners. Hear-hear :)#uhped2013#Jing to give#peerfeedback - to make students#independant#reflection But#Jing only#5minutes, therefore#myBrainShark#free
#uhped2013@russell1955 Screencspture and voice for feedback demonstated, both ways. Teacher to student & student to teacher. Nice!#uhped2013 The tecnology is easy.@UiAPULS Petter Mathiesen researches and works with visual and audiative feedback.#likesittingnextto#uhped2013@russell1955#screencapturetechnology to give feedback. o Something for@hildetd and@sivholt and#NO120?#uhped2013 Now Russel Stannard@russell1955 Teacher of English and Spanish sine 1987, now University professor: http://Teachertraingvideos.com
#uhped2013@arnek presenterer viktige tanker om utdanning- og reder grunnen godt for mitt beskjedne innlegg etter lunsj :)#uhped2013 Dragon Box - app Lær deg matte - enkelt, spill! Etter to timer 60% har lært å regne ligninger! Revolusjon. Endrer arbeidspros.#uhped2013 Simcity Edu! Læring gjennom spill#belønninhssenteret i hjernen ikke trad "pedagogisk programvare" Dette må forskes mer på!#uhped2013 Studiedir:Strategisk tenking rundt studentenes digitale læringsarbeid. Kan denne konferansen gi gode innspill for veivalg videre?#uhped2013 Programmet Det digitale universitetet (DDU) - stor spennvidde! Fokus på det digitale, det skaper engasjement og entreprenørskap#uhped2013 Studiedir: Hvordan rapportere oppnådd læringsbytte? NOKUT er opptatt av dette! UiA legger mer vekt på dialog med studentene!- Vakker musikalsk åpning
#uhped2013#fele#laptop og#iPad. "To store begrep som temaer"@UiAPULS-leder@Horngunnar pic.twitter.com/4i871yNYjk #uhped2013 er snart igang. Jeg gleder meg til å høre sosiologiprofessor Arne Kokan@arnek om Smart læring med sosiale medier!@uiagder@uiapuls Ah: fant#uhped2013@Horngunnar Dette blir spennende, skal forsøge å "kvidre" litt fra konferansen!
14. mai:
#uhped2013#mooc er "spennende men trenger modning ifølge salen" (som nå har stemt på oppfordring fra@havrejesp) Applaus!#uhped2013 Krever Stor grad av#selvstendighet.#Learninganalytics gir studenten tilpassa oppgaver Finnes mooc om 5 år? Har skjedd mye på 1#uhped2013#mooc Tilbakemelding uten faglærer#peerreview - avsluttende#quiz.#mooc kan være som et Fronterrom, andre er mer spennende!#uhped2013#mikkemusdiplom? men noen#mooc har fått eksamen og#sertifisering koster ofte penger.#Mooc kan ha 100 000 studenter på et emne!@havrejesp er balansert og informativ om#MOOC på#uhped2013. Det er en mukningsprosess og i Norge får vi SMOOCs, sier@imelveRetweeted by Birgitte KleivsetExpand#uhped2013@havrejesp og@UBOslo er glade i#mooc, men reflekterte: Moocningsprosessen: lykkelig, en stor#hype! Global markedsføring...#uhped2013 Gå på Harvard på Internett? Mooc på sitt beste er bra, men fins MYE dårlig!#uhped2013@havrejesp fra UiO, digit. medier i læring om Massive open online course hva hvorfor og hvordan? ENORME kurs, f eks ved#Harvard#uhped2013 studenter lærer bedre når de engasjeres kognitivt (Meyer)Retweeted by Birgitte KleivsetExpand#uhped2013 Bygge gode læringsmiljø, bedre ressursutnyttelse, bli lettere å samarbeide, institusjonell hukommelse og læring! Bok#thelongtail#uhped2013@ecampusnorge#video for#repetisjon, tilrettelegging for#deling. Mange har#spesiellebehov 20% har barn, uforutsette ting skjer#uhped2013 Helge Stømsø: kan interaktive undervisningsformer gi bedre læring?Retweeted by Birgitte KleivsetExpand@ecampusnorge kr70mill over5år:systematiserer "det alle skal ha" f eks#video#samarbeidsverktøy#digitaleksamen#mobiletjenester#uhped2013@henrylangseth Ups#uhped2013 ?..their daily BUSINESS skulle det være... ;-D#uhped2013 I framtida: Kan man skape noe? Læring blir performativt!#APPLAUS for Sæljø!!!@JStordalen Men har de hatt store konsekvenser? ;-)#uhped2013 medieendringer har alltid hatt konsekvenser for utdanning.Retweeted by Birgitte KleivsetExpand@asteenutheim Absolutt fordeler, ser den! Men utfordringer også! ;-/)#uhped2013 Seljø: MOOCs har veldig lav gjennomstrømming og bortvalg er veldig høyt.Retweeted by Birgitte KleivsetExpand#uhped2013 Kvaliteten går ned? krever mye av studentene? individualisering. Studenter vil studere for å lære med/av andre?#uhped2013 ikke kopla til credit point systems. Så studentene kommer til Campus for sertifisering. Lav gjennomstrømming i#fjernundervisning#uhped2013 Seljø: Hva blir våre ECTC verdt i fremtiden?Retweeted by Birgitte KleivsetExpand#uhped2013 Seljø: De nye mediene gjør at kunnskapsautoriteter stilles spørsmål ved på en ny & annen måteRetweeted by Birgitte KleivsetExpand#uhped2013#Appifiering i barnehagen. Sofistikerte apper, studenter forventer å noe lignedne dem i utdanninga?#mooc#prestisjeuniversiteter#uhped2013 Seljø: Digitalisering endrer læring, men ingenting tilsier at Universitetene vil bli overflødige med det første.Retweeted by Birgitte KleivsetExpand#uhped2013 Roger Seljø trekker opp den 5000-årige tradisjonen for lærdomsinstitusjoner som bakgrunn for spm om digitalisering i UH. Bra!Retweeted by Birgitte KleivsetExpand- Fin balanse av Säljö, mediahypes vil ikke endre utd, men samtidig så har verden rundt oss forandra oss, og det krever endring
#uhped2013Retweeted by Birgitte KleivsetExpand #uhped2013 Sosiale medier undergraver tradisjonelle autoriteter. Eksplosjonsarta. 1/3 av verdens befolkning er på sosiale medier! Kraft.#uhped2013 En annan tilnærming til kunnskap. Globalisering. Vårt syn på læring endres! Trykkpresse var stor forandring, men denne er større#uhped2013 Mediahypes in education. Men i dag står vi i en ny situasjon. Den institusjonelle dominansen borte i det å PRESENTERE informasjon#uhped2013 Men det er ikke#presentasjonen av kunnskapen som er viktigst. There wont be any schools, "computer will blow up the school"#uhped2013 Mediahypes: Filmen, Radion, Flanellografen, Tv, VHS, PC, Nettbrett, smarttelefon. nÅ: Internett skal "revolusjonere" utdanninga?#uhped2013 I 1950 like mange studenter nasjonalt som det når er studenter ved Høgskolan i Jevele.#uhped2013 Universitetene har omskapt samfunnet kognitivt, kritisk lesning, holder dette o.l. Har ikke underordna seg, men har hatt makt.#uhped2013 Pre internett: Teksten blei spikra opp på torvet i Uppsala, avhandlinger blei sikra opp før disputasen...#uhped2013 Hvis denne kvaliteten forsvinner, er det ødeleggende. Hvordan integrere denne campuskulturen med nye teknologiske muligheter?#uhped2013 Fantastisk historietime av Sæljø, "forelesning"= professoren leste "foran".Så gikk studenten hjem og leste, så var det diskusjon#uhped2013 Eldre universitet, som fex Cambridge - professorer er IKKE på Facebook.#uhsektor - rollene underviser-student fremdeles viktig!#uhped2013#skriftorientert#produsere#analyser#tekster.#UHsektoren 1000 år, livskraftig innretning. Har egne verdier (nesten som kirka)#uhped2013 Før reprodusere kunnskap, nå blir læring noe mer, noe kompletterende til dette! Trykk på digitalisering av utd.institusjoner nå!#uhped2013#Gaming kan aldri bli ein stor del av høyere utdanning. Den er for uformell. Institusjonen er læreplanbasert, språklig virksomhet#uhped2013 Kileskriften var også ein medierevolusjon. Institusjonelle rollene, lærer som lærer opp, elever som lærer. Relasjon endret i dag.#uhped2013 Utdanning solide institusjon i samfunnet, knyttet til skriftspråket. Man måtte lage fysiske rom til dette.#uhped2013 Ny teknologi gjør ikke undervisningen bedre, men annerledes!#uhped2013 Nå professor Roger Säljö fra Gøteborgs Universitet, snart professor2 ved@uiagder om#kommunikativkultur.#uhped2013 Educators Our role: allowing students to be engaged. More personalized education.@ingercarin Enig! Men meiner det blir for enkelt angående#biblioteksektoren. Skulle gjerne hatt flere#bibliotekarer fra#UHsektoren her#uhped2013#Library - meeting point - less about checking out books. People dont go to library to check out the book.#Kindle unconfortable#uhped2013 Ban of#smartphone. But it is like half of a brain to young people... Critical to their daily bussens!#uhped2013 Can#Facebook work as the main learning platform? We must be where the students are!@wsucio I love the "creative students today"-video. Is it availeble online somewhere?#uhped2013#uhped2013 Nå Ravi Pendse: "Will we be relevant ten years from now?" Well, how could we know?Retweeted by Birgitte KleivsetExpand#uhped2013 Fleksibel keynote: Foredragsholder er i USA (kl.2 om natta der)@wsucio snakker om#education3.0. pic.twitter.com/CSIYXq8aOJ- Godt poeng! ;-D “
@ingercarin: Du vet det er en bra fest når keynoten synger med bandet.#uhped2013” pic.twitter.com/joYlz6y41M
Fint at du kvitrer litt fra konferansen. Jeg håper også på et sammendrag her på bloggen:)
SvarSlettSå BRA, Maje! Jeg skal forsøge å vri fram ein liden "bloggbuljongterning" mod slutten av morgendagen! ;-D
SvarSlett