20130828

Skru av e-postvarslinga?

Pc-en min varsler hver gang Outlook-eposten min får inn en ny e-post. Varselet er ei lida forhåndsvisning av e-posten nede i høyre hjørne av skjermen og en liten digital "fanfare". Min erfaring er at dette kan virke avledende. Noen ganger får varslinga nesten samme effekt som om noen skulle komme inn på kontoret og prikke meg på skuldra: Plutselig er man igang med noe helt annet, som man (litt tankeløst) føler at "haster." Jeg er visst ikke den eneste som kjenner på dette. Forskningjournalist Lone Frank har skrevet en god artikkel i Morgenbladet om fenomenet.

Jeg forsøker for tiden å innføre en analog time eller to i min arbeidshverdag, og etter et par uker må jeg si at opplevelsen er at jeg får gjort "mer" og ikke mindre. Jeg klarer å se hva som må gjøres nå, og hva som med fordel kan ha litt mer modning av arbeidsoppgaver. Jeg blir mer kreativ, får bedre resonnonementer, får skrevet flere tekster, slig at jeg får delt det jeg har tenkt (som nå) og får innspill, tips og kritikk.

Og hvordan går det så med e-postvarslinga (som slår seg på noen ganger i året, når en pc er "reinnstalert": jeg blir lige forstyrra spm før og jeg meiner at det buirde være en synlig knapp der man enkelt kan skru av dette i Microsofts Outlook, istedet må det googles og trykkes rundt for å få dette til. Her er en oppskrift. Men det skal tydeligvis ikke være lett...

1. Velg Verktøy - Alternativer.

2. Velg fanen Innstillinger og knappen E-postalternativer.

3. Velg knappen Avanserte e-postalternativer.

4. Fjern avmerkingen på valget Vis skrivebordsvarsel ved ny e-post. (Om ønskelig fjern også andre varsler som for eksempel Spill av en lyd)

5. Klikk Ok, Ok og Ok.

Nå er det gjort! Tilbage til de lange tankene. Hva tenker du?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar