Det skal
skrives Digital Strategi ved norske læresteder og universiteter.
Bør man også diskutere en digital, sosial og mobil strategi?
I mitt arbeid ved Universitetsbiblioteket veileder jeg studenter og stipendiater i litteratursøk, referansehåndtering, kildekritikk og publiseringsstrategier. Vi diskuterer digitale, sosiale og mobile strategier løpende. Det er viktig å se på teknologibruk i Akademia som avhengig av et sett av digitale kompetanser. Dette er bl a noe Rolf K. Balterzens gjør i sin artikkel fra 2009: "Den digitale lærergjerningen". I: Svanberg, Ray og Hans Petter Wille (red.) LA STÅ! Læring – på veien mot den profesjonelle lærer. Oslo: Gyldendal akademiske forlag. Balterzen teller 6 digitale kompetanser:
- Digital dannelse: evnen til velegnet deltakelse på internett som et offentlig rom, der holdninger er viktig.
- Digital samarbeidskompetanse: evnen til å samarbeide over internett.
- Digital bearbeidingskompetanse: gjenbruk og videre bearbeidelse av allerede eksisterende nettmateriale.
- Kildekritisk vurderingskompetanse: evnen til å klare å vurdere nettinformasjon på en kildekritisk måte.
- Digital navigeringskompetanse: evnen til å finne fram til relevant informasjon på internett.
- Grunnleggende digitale ferdigheter: evnen til å ta i bruk egnet programvare til oppgaveløsning.
En slik tenkning av digitale kompetanse kan man trekke
videre inn i diskusjoner og samtaler når man nå skal lage en digital strategi
ved et lærested:
- Hva er de sentrale utfordringer, muligheter og praksiser i digital kommunikasjon i undervisning, forskning og administrativt arbeid?
- Hvordan kan man intensivere digital produksjon, deling og diskusjon av forsknings- og læringsressurser?
- Hvordan endrer sosiale og mobile medieplattformer digital kommunikasjon? Hva skjer når det skapes nye møteplasser og muligheter for å dele informasjon, kunnskap og erfaringer? (jf Perry Hewitt, Chief Digital Officer ved Harvard University, @perryhewitt på Twitter).
- Hva skal til for å styrke studentenes informasjonskompetanse - dvs søkestrategier, kildebevissthet, copyright, personvern og akademiske skriving og formidling?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar