- Forlag
- artikler
- monografier
- Institusjoner/Forskernettverk
- Konferanser
- Bibliotek
- Samlinger (e- og p)
- Open Access AURA
- Media, eks UiB/BT
- E-post
Omtale/diskusjon av forskning på nett, forventinger?
- Forlag (spre artikkelen din i SoMe, epostlister, forskergrupper på Facebook, Trender: Scientists and Social Media)
- Fagfeller (nettside/blogg, lenker)
- Media (tvitre, blogger, diskuterer)
Valg av kanaler?
Ill: Wikipedia.org |
Birgitte: Gjennom aktiv og tydelig tilstedeværelse på nye medier, dvs samtaleplattformer som Twitter, Blogg og Facebook kan man spre informasjon og forskningsresultater, lytte og diskutere med andre forskere, studenter og andre interesserte. Det kan være tidsbesparende, men det kommer an på hvordan man benytter seg av de nye mediene.
Opprett blogg ved UiA
Her er tre tips om bruk av SoMe i Akademia:
Opprett blogg ved UiA
Her er tre tips om bruk av SoMe i Akademia:
1) Keep it simple! Det enkleste er oftest det beste, det er lov å forenkle i SoMe. Ukomfortabelt: sitat?
2) Digital Forskerpersonlighed på nett: Birgitte: Del mye - men ikke alt. Medier arr rett til å publisere tekster og bilder fra SoMe-kontoer (også lukka profiler). Ha en plan på hvor mye du vil dele (tips: de mest private bildene og tekstene kan f eks deles og diskuteres i lukkede rom/grupper der bare betrodde har tilgang).
Opprett en forskerside på Facebook. Tilgjengeligjør din forskning der, og la forskere (og bibliotekarer) spille deg god!
2) Digital Forskerpersonlighed på nett: Birgitte: Del mye - men ikke alt. Medier arr rett til å publisere tekster og bilder fra SoMe-kontoer (også lukka profiler). Ha en plan på hvor mye du vil dele (tips: de mest private bildene og tekstene kan f eks deles og diskuteres i lukkede rom/grupper der bare betrodde har tilgang).
Opprett en forskerside på Facebook. Tilgjengeligjør din forskning der, og la forskere (og bibliotekarer) spille deg god!
3) Naiv eller skeptisk? Vær raus - kommenter og del. Å delta i SoMe er å lytte og "like" andre. Kommentér gjerne, still spørsmål, ros og kritisér, gjerne med et glimt i øyet. Inkluder andre i samtalene, slik at diskusjonene blir mest mulig flerstemte. Del andres gode materiale, gi ros til produsent. Det man skriver i SoMe er ikke skrevet i stein, i SoMe kan man være spontan, men har man delt noe man etter en stund tenkte ikke var "helt greit" - kan man slette og forsøke igjen. Prøv - det er lov å gjøre "feil". Lytt til innspillene og rådene du får fra følgere, studenter og ansatte. SoMe er en lyttepost og en delingsplattform i den digitale Universitetsbyen.
2) Skriv blogginnlegg om din forskning. Å skrive er å tenke, sier professor Toril Moi. I vår tid er det å kunne skrive og kommunisere poengtert om komplekse problemstillinger, helt sentralt. Etterhvert blir bloggen ditt beste arkiv, et sted å hente tekster og bilder fra. For å skrive best mulig, les andre akademiske bloggere. En kjent blogger i norsk akademisk offentlighet er HIOA-rektor Curt Rice. Kast deg ut i det: Bloggsjangren er utforskende og prøvende. Eks:Det er fullt mulig å ombestemme seg i neste innlegg, eller stryke/endre tekst. Før foregikk diskusjonene i kommentarfelt på bloggen, nå er det mer gjengs å dele og diskutere blogginnlegg på Facebook og Twitter.
Lær Twitter på fem minutter av Elin Ørjasæter
Se Twitterkurs på Youtube:
2) Skriv blogginnlegg om din forskning. Å skrive er å tenke, sier professor Toril Moi. I vår tid er det å kunne skrive og kommunisere poengtert om komplekse problemstillinger, helt sentralt. Etterhvert blir bloggen ditt beste arkiv, et sted å hente tekster og bilder fra. For å skrive best mulig, les andre akademiske bloggere. En kjent blogger i norsk akademisk offentlighet er HIOA-rektor Curt Rice. Kast deg ut i det: Bloggsjangren er utforskende og prøvende. Eks:
Lær Twitter på fem minutter av Elin Ørjasæter
Se Twitterkurs på Youtube:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar