Nettbrett i praksisveiledning er et treåring samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Tromsø og Universitetet i Agder, delfinansiert av Norgesuniversitet, og ledet av forskerne Petter Mathisen (UiA) og Cato Bjørndal (UiT).
Prosjektet har som mål å prøve ut og utvikle bruk av nettbrett som plattform for lærarutdanningen sin praksisveiledning. Nettbrettet skal brukes for å skape sammenheng mellom undervisning, observasjon og veiledning sier de to forskerne til Norgesuniversitetet.no.
Nettbrett gir aktive studenter
I alt har 43 studenter, 17 praksislærere benyttet nettbrett/iPad i undervisning, observasjon og veiledning når de har praksisperioder ute i skolene.
UiA-forsker Petter Mathisen om resultatene så langt:
Prosjektet har som mål å prøve ut og utvikle bruk av nettbrett som plattform for lærarutdanningen sin praksisveiledning. Nettbrettet skal brukes for å skape sammenheng mellom undervisning, observasjon og veiledning sier de to forskerne til Norgesuniversitetet.no.
Nettbrett gir aktive studenter
I alt har 43 studenter, 17 praksislærere benyttet nettbrett/iPad i undervisning, observasjon og veiledning når de har praksisperioder ute i skolene.
UiA-forsker Petter Mathisen om resultatene så langt:
Bruk av nettbrett i praksisrettleiing skaper aktivitet og engasjement hos studentane. Dei blir aktive observatørar og stiller samtidig betre førebudd til rettleiing, fortel prosjektleiar Petter Mathisen frå Universitetet i Agder sitt pedagogiske utviklingssenter PULS
Forskerne er overraska over den sterke delingskulturen som utviklet seg i prosjektet:
Les mer om prosjektet på Norgesuniversitetet.noStudentane deler blant anna observasjonsnotat, bilde og videoopptak, og gir åpne og ærlige tilbakemeldingar på kvarandre si undervisning. Med nettbrettet utnyttar vi langt meir av potensialet som ligg i grupperettleiing.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar