- Jeg var skeptisk i starten, sier Synnøve Lid, èn av flere barnehagelærerstudenter som denne uka fikk utdelt hver sin iPad i et nytt UiA-prosjekt.
- Noen er skeptiske til bruk av iPad i skoler og barnehager, sier Arne Breistein som leder UiA-prosjektet: Praksis- og campusundervising som læringsarenaer for digital kompetanse (PraCaD) - Men bruk av nettbrett i barnehage og skole er et viktig verktøy til utvikling og læring, og et nettbrett trenger ikke være en erstatning for barns lek sier prosjektlederen, og viser til UiA-forskerne Randi Engtrø og Dag Nomes artikkel, der kritikken av nettbrett i barnehagen diskuteres og imøtegås.
Student Synnøve Lid får utdelt en iPad av Agnes-Margrethe Bjorvand i PraCaD-prosjektet. |
Studentene ser fram til å sette igang: - Mange barn ser på iPaden som en ren spill-maskin, og sier “jippi, nå skal vi spille,” sier barnehagelærerstudenten, Synnøve Lid. - Men et nettbrett kan brukes til så mye mer enn spilling, blant annet kan barn uten språk har hatt god nytte av apper og digitale pekebøker som f eks myldreboka Se og Si, sier Lid.
Agnes-Margrethe Bjorvand, UiA |
Animasjonsbokser for iPad - Animasjoniskolen.blogspot.com |
- Det er nettopp dette med erfaringsdeling mellom universitetet og barnehager og skoler i regionen PraCaD-prosjektet ønsker å stimulere til, sier Arne Breistein. - For at studenter og lærere skal være best mulig på ikt i læring, må vi samarbeide, sier han. Studentene vil blogge om erfaringene de gjør seg, og UiAs forelesere vil dele opplegg og refleksjoner digitalt på UiABeta.
PraCaD-prosjektgruppe: Randi Engtrø, Institutt for pedagogikk, faglærer i barnehagelærerutdanningen, Irene Trysnes, Fakultet for samfunnsvitenskap, Katja Haaversen-Westhassel Skjølberg, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, Tore Mydland, Praksislærer ved Sjøstrand skole, Kristian Nørve og Kristin Skoglund Robstad, Grunnskolelærerutdanningen, Kjerstin Danielsen, Praktisk-pedagogisk utdanning/ Lektorutdanningen, Arne Breistein, Barnehagelærerutdanningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar