20190113

3 tips til gründere!

Jeg får spørsmål om tips fra folk som vil være gründere. Her er mine råd: Først vil jeg si at dette får du til. Vil du være gründer, er Norge et av verdens beste land å være det i. Entreprenørskab gjør noe med deg, med livet ditt. Det er udviklans og spennans, så kjør på! For det andre er det å være gründer å «finne opp noe nye ting, eller måder å gjøre noe på,» det krever at du er villig til å feile, eller være #feiltastisk som Kathrine Aspaas sier! 👊🏾❤️

Her er de tre grebene jeg ville gjort om jeg var ny gründer på Sørlandet: 

1. Som gründer tar det for de fleste tid til å få inntekter som man kan leve 100 % av. Derfor har NAV et eget program for gründere. Ta kontakt med dem tidligst mulig for å søge om «dagpenger under etablering.»
2. Jeg ville også booket et møte med Vår eller Atle på EVA-senteret. De hjelper deg i gang og gir deg tips til hva du må og hva du kan gjøre med f eks regnskab, bank, forsikring, rapportering, fakturering, søknadsskriving. (takk for dette tipset Birgith) 
3. Det viktigste er å ha det gøy som gründer (se mulighetene, for det ER tøft). Ikke minst er det viktig å finne et miljø å gründe i. Sjekk ud Coworx som har et gründerprogram; Gründerhub. Der får man opplæring i do’ s and dont’s og, det viktigste: et nettverk av andre entreprenører. For undertegnede har også miljøet rundt fantastiske Solveig Nilsens «Kollektivet» vært svært viktig. 


Har DU tips (eller spørsmål) om gründing, del dem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar