20120511

Barnebokmøte i Vennesla Bibliotek

Mandag skal jeg på Barnebokmøte i Vennesla bibliotek. Vi er 16 deltakere som har lest hver vår bok, og skal presentere barne- eller ungdomsboka for hverandre. Her er nettstedet til arrangementet:  http://barnebokmote.blogspot.com/


Først blir det omvisning i Vennesla Bibliotek (blogg) som man kanskje (litt tøysete) kan kalle en "arkitektonisk treperle" utformet av Helen&Hamp, og som har vunnet prisen for Årets trebyggeri. Jeg gleder meg til å se dette flotte bygget.


Jeg skal presentere boka Sirkelen av Mats Strandberg & Sara B. Elfgren fra 2012. Handlingen er satt i en liten, stille by der en ung mann dør plutselig. Seks unge jenter samles på magisk vis i en nedlagt park. Dette blir begynnelsen på en kamp mellom liv og død for dem. Ungdommene, som er ukjente for hverandre, må samarbeide for å overleve.


Denne boka er en page-turner og beskriver et mangfold av miljøer og situasjoner (som jeg kjenner igjen fra jeg var tenåring selv, men ikke klarte å reflektere over da). Denne boka skulle jeg gjerne lest da jeg var 14 år. Kanskje det hadde vært lettere å akseptere seg selv og den man var da? Bokas hovedpersoner er seks jenter i 17-årsalderen. De misliker hverandre og vanker i ulike miljøer. Her finner man sossejenta, nerden, anorektikeren, partyjenta, mobbeofferet og frikeren. Det overnaturlige motivet er sentralt i boka, dette skaper spenning og driv. Kampen mellom godt og ondt skaper også ramme rundt jentenes turbulente tenåringstid og setter valgene de gjør og alt de opplever i perspektiv.
I forfatternes etterord skiver de at «Denne boka er tilegnet tenåringen i oss». Det er godt sagt for inne i oss er vi kanskje alle litt «tenåringsaktige». Derfor er dette også en bok som godt kan leses av voksne.


Progam
10.00 Velkommen og omvisning på Vennesla bibliotek
10.30 Møtet begynner
11.30 Lunsj
12.15 Møtet fortsetter
13.30 Kaffepause
15.30 Avslutning

Ses vi?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar