20170712

KNEGEN

- Går det an å leve som gjerrignark et år? 😱😵

Oppstart av egen bedrift koster, og uten fast lønn må sparekniven fram. Jeg må lage et estimert budsjett, faste utgifter må betales og koster i de fleste tilfeller det samme som før. Men ikke alt kan være som før, derfor har jeg tatt en nøye gjennomgang av mine månedlige utgifter. Hva må jeg bruke penger på og hvilke utgifter kan jeg evt kutte?


  • Skapet er fullt av klær, hva med å bruke det jeg har for et år? Klesutgiftene skal settes til null. 
  • Mat må man ha, men nå må jeg for alvor begynne å se på pris, familien ukesplan for middager, og handle en gang i uka. 
  • Si opp “unødvendige” løpende abonnement på musikk, film og bøker til jeg vet at jeg har råd til det.
  • Bytte telefonabonnement, si opp et par medlemskap i foreninger som ikke har noe med mitt entreprenørskap fagmessig.

Det viktigste ned å starte for meg selv, er jo å skape meningsfulle produkter som skaper verdi - også i form av penger, men inntill dette går bra rundt må jeg også kutte på uteliv, som store kjøp på restauranter, barer og kaffebarer. Heretter blir det kun svart kaffi ute på kafé. Så lenge jeg har tro på at dette ikke skal vare for alltid går dette bra, det er faktisk litt god følelse å spare, - kanskje finnes det en gjerrignark i oss alle?

😎 (bruker de gamle solbrillene....)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar