Arbeider med en tekst om kildekritikk. Her er en "første" versjon (uten referanseliste, det kommer snart...):
En
akademiker skal være en skeptiker: "en som stiller spørsmål, sjekker
referanser, vurderer om forskningen bak påstandene er god nok, og hvorvidt
resultatene er sannsynlige, ut fra kunnskap vi allerede har".
(Klausen&Hope, 2012:15). For å skrive akademisk må man «vite at det er mye
man ikke vet» (jf Sokrates) skaffe seg den kunnskapen som trengs innenfor
det feltet som man undersøke, og la kritiske fagfeller etterprøve sine funn. Hvordan
dette konkret gjøres vil variere innenfor de ulike vitenskapelige disipliner. I
følge boka Skepsis er det slik at "(f)orskjellige fagfelt opererer med
forskjellige krav til hvor sannsynlig noe skal være før man sier at man har
funnet en sammenheng. (Klausen&Hope, 2012:42).
De kildene man benytter i akademisk skriving bør igjen bygge på fagfellevurdert
kilder som bøker utgitt på anerkjente akademiske forlag og vitenskapelige
tidsskrifter. Andre kilder som ordbøker, statistikk, informasjon fra organisasjoner
og offentlige etater, må vurderes kritisk. Selv om den fagfellevurderte litteratur
skal ha gjennomgått en grundig vurdering, er det til syvende og sist en selv
som må gå god for at kilden man henviser til er troverdig og egnet for å kunne
bruke si noe om emnet man belyser.
Det å ha en kritisk tilnærming til faget sitt er noe man lærer som student ved en høgskole eller et universitet. Bibliotekene i høyere utdanning understøtter med mer generell undervisning i kildekritikk. Her er
I kurs i informasjonsframfinning vektlegger bibliotekarer viktigheten av egnede publiserings- og forskningskanaler. En søkemotor kan være et godt sted å begynne et søk, men egnet "peer reviewed" litteratur finner man i fagdatabaser, der man kan huke av for å søke kun blant fagfellevurderte artikler. (Nivå 1 og 2.....) Google Scholar er ..... men her må man være klar over at publikasjonen ikke nødvendigvis er fagfellevurdert. (men om Impactfactor....)
Når det gjelder bøker - akademisk forlag..... Sjangre....Nivå
Oppslagsverk (endret seg... begynte i 1500.... Wikipedia)
Spørsmål til teksten:
Det å ha en kritisk tilnærming til faget sitt er noe man lærer som student ved en høgskole eller et universitet. Bibliotekene i høyere utdanning understøtter med mer generell undervisning i kildekritikk. Her er
I kurs i informasjonsframfinning vektlegger bibliotekarer viktigheten av egnede publiserings- og forskningskanaler. En søkemotor kan være et godt sted å begynne et søk, men egnet "peer reviewed" litteratur finner man i fagdatabaser, der man kan huke av for å søke kun blant fagfellevurderte artikler. (Nivå 1 og 2.....) Google Scholar er ..... men her må man være klar over at publikasjonen ikke nødvendigvis er fagfellevurdert. (men om Impactfactor....)
Når det gjelder bøker - akademisk forlag..... Sjangre....Nivå
Oppslagsverk (endret seg... begynte i 1500.... Wikipedia)
Spørsmål til teksten:
·
Hvem er forskeren? Har hun utdanning
og autoritet fagområdet?
·
Hva inneholder
teksten? Fins det annen litteratur på området som er andre/samme/bedre? Har teksten nøyaktige og
egnede henvisninger til troverdige kilder? Er litteraturlista dekkende?
·
Hvordan er
teksten? Er påstander
underbygget? Får man belyst forskningsobjektet objektivt fra flere
perspektiver?
·
Når er teksten
skrevet?
Hva er konteksten?
·
Hvor er teksten
utgitt?
Er den utgitt på et velrennommert forlag eller i et videnskapelig tidsskift med
høy impactfactor?
Innspill fra Hilde:
SvarSlettHvis du i stedet for å fortsette til VIKO heller fortsetter til å si noe om at studenter må læres opp i dette og at bibliotekene har tradisjon for å understøtte undervisning i kildekritikk. Kanskje si noe om betydningen av publiseringskanaler, bibliotekets støttetjenester for dette… at vi har kjennskap til forlag, publiseringsprosesser…