20121016

Bilder og opphavsrett

Foto: Kjartan Bjelland
Dette bildet tok Fvn-fotograf Kjartan Bjelland i forbindelse med et intervju for ca tre uger siden. Jeg har lyst til å bruge det som profilbilde på Facebook, Twitter og bloggen min, kan jeg gjøre det?
- Nei, svarer opphavsrettsekspert Siv Holt - Et fotografi har et vern på 50 år etter at bildet ble tatt ( og 15 år etter utløpet av fotografens dødsår). Om du ønsker å benytte deg av dette bildet må du få tillatelse av fotografen først.
- Betyr det at jeg ikke kan hente bilder fra Google bildesøg til powerpointpresentasjoner og bloggposter?
- Det betyr det!
- Men dette er det da mange som gjør?
- Ja, men det betyr ikke at det er lov!
Etter å ha spurt fotograf Kjartan Bjelland per mail - får jeg et "ja", JIPPI! :-)
- Min erfaring er at man ofte får ja når man spør, sier opphavsrettseksperten: men husk å oppgi navn på opphavsperson der du benytter deg av bildet!
- Det er nå gjort! 
- Bra, smiler Siv Holt - Nettstedet Clara.no har god informasjon om dette med korrekt brug av bilder, tekster og filmer. Ønsker du å finne "copyleft-fotografier" søg i Creative commons, legger den kunnskabsrige opphavsrettseksperten til.

2 kommentarer:

  1. Stor synder her. Men pleier ALLTID å få med FOTO: Navn/Byrå - det hjelper vel litt????

    SvarSlett
  2. Nei, har ikke helt reint mel i posen selv.. (men hjelper jo på med "politi" i naborommet :-D Det er ikke sikkert Siv går på våre unnskyldninger, Monica.. :-) MÅ spørre fotograf først... Har du prøvd Colourbox?

    SvarSlett