20180411

Follow the money!

Foto:Hilde Johannessen
Gründerbloggen: Om å velge feil bank, og så bli forelska i den neste!

Da vi etablerte AS valgte vi en lokal bank. I to uker forsøkte vi å få til et møte med bedriftsrådgiver angående økonomiske råd for oppstartsbedrift. I går kom en telefon der en «tildelt rådgiver» blankt avviste kassakreditt og blant annet sa at banken «ikke har kapasitet til å snakke med hver enkelt bedrift.»

Når man som gründer står i «dødens dal» og har satt inn 30 000 på konto i en ny bank, er ikke dette behandlingen man forventer. Jeg håber at denne banken ikke er representativ for sørlandske bankers behandling av nye, sørlandske oppstartsbedrifter. (I tillegg er Kristiansand nærmest eneste kommune i sør som ikke tilbyr oppstartsmidler til gründere, så da er en god gründerbank ekstra viktig.) Så hva gjør man? - Jo man deltar på arrangementer for gründere og snakker med andre gründere og ansatte i Innoventus Sør og Coworks. Her er to råd vi fikk:
  • Søk oppstartsmidler fra Innovasjon Norge (men få hjelp til å fylle ut søknad) 
  • Søk gratisplass på GründerHub i regi av SR Bank (bra bank!) 
Men hva gjør man om man trenger hjelp og økonomisk rådgiving asap? Man kontakter Spareskillingsbanken (bra bank!) eller sjekker ud DnBs Gründersatsning. Se de’ har nå gjort det sistnevnte og er enormt imponert over det DnB gjør for gründere!

DnBs Oppstartslos
Googler man «gründer» og «DnB» blir man rask loset inn i et enkelt spørreskjema og tilbudt




gratis oppstartskonto i banken. Man får epost like etter man har fyllt ut, og oppringing fra banken der kan man fortelle om ideen sin til en hyggelig og interessert og kompetent saksbehandler. - Selvfølgelig er kassakreditt et viktig grep i den fasen dere er inne i nå, sier den hyggelige DnB-eksperten. Og hun sier at forretningsideen og bedriften er midt i blinken for Oppstartslosens tilbud fra DnB. Er det OK at de ringer deg for å hjelpe bedriften deres videre i den fasen dere er i nå? spør hun Senere samme dag ringer Oppstartslosen. Han er utrolig hyggelig og ønsker at vi forteller om bedriften og hva vi opplever som utfordringer. Sammen diskuterer vi, og Se de’ får svært gode tips om:
  • Markedsføring - smarte greb, som ikke koster mye
  • Forhandlerkontakt - hvordan tar man kontakt med butikkkjeder
  • Nettbutikk - det kommer til bli viktig
- Vi kommer til å holde kontakt og snakke sammen når du vil i tiden framover sier den hyggelige svensken avslutningsvis. Send meg en mail, så ringer jeg deg opp igjen asap. Vi i DnB er der for deg/dere og din bedrift sier han. - Dere har en kjempespennende idé, jeg sender sagen videre til finansavdelingen nå, de tar kontakt i løbet av dagen angående kassakreditt. Dette er et viktig virkemiddel når dere har penger utestående og trenger midler til investeringer i begynnerfasen. 

- Takk! Nå begynner kapittel 2 i gründerlivet!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar