20180918

Fantastiske Julia Child via Sharp Objects

Jeg måtte revitalisere HBO-abonnementet mitt fordi jeg var nysgjerrig på serien Sharpe Objects - som jo er serien alle ser for tida, eller hva?

Etter å ha sett de 8 episodan i løbet av ett par døgn ett kan jeg ikke slutte å snakke om miniserien Sharp Objects, og jeg er nå på tredje gjennomseeing. (Alle samtaleemner i verden gir en fullstendig naturlig anledning til å snakke om Sharp Objects, etter min meining... ( - og ja, jeg skjønner jeg er irriterans…)

Derfor skal jeg ikke blogge om miniserien (bare se den) men heller om en fantastisk film om verdens første TV-kokk, karismatiske French Cuisine-ekspert Julia Child (1912-2004). Jeg kom over filmen Julia og Julia, fordi jeg ville se mer med to av hovedpersonene fra Sharp Objects, og Amy Adams og Chris Messina og disse utrolige skuespillerne spiller i sannhed fullstendig andre karakterer, om enn glitrans, enn i sistnevnte serie. Men filmens høydepunkt er (og er det ikke alltid?) karakterskuespilleren Meryl Streep som den farverige forfatteren og tv-kokken Julia Child.

I løbet av filmen kommer det fram at legenden bodde i Oslo på tidlig sekstitall og noen raske youtube-søg gir både intervju med Child av forfatter og journalist Henry Notaker og opptreden i Fjernsynskjøkkenet med Ingrid Espelid Hovig!

Livet tar sine twists and turns og det gjelder å stå i det. Både Amy og Meryl farer rundt med sine "Sharp Objects" og prøver å skabe sine egne liv.

Childs bestselger Mastering the Art of French Cooking er udgitt i 1961 og fins på norsk som Det gode franske kjøkken (1985) - løb og kjøb!

Det jeg liger best med filmen er selvsagt all maden, persongalleriet, men ikke minst den subtile beskrivelsen av den kampen som livet er.. Julia og Julie er en perfekt høstfilm, som jeg, i kjent stil er i gang med å se flere ganger.... Så blir det nok en ny runde med Sharp Objects igjen...



To spørsmål til slutt
  •  Ha du noen film- eller serietips for høsten? 
  • Hva likte du best med Sharp Objects?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar