20130620

Kundebasert innovasjon

Hva er stedsbasert eller kundebasert innovasjon? Under ein studietur til Århus og Ålborg 11-13 juni blei jeg oppmerksom på dette med brukerrelatert innovasjon når bibliotekdirektør Klaus Schulz ved Hovedbiblioteket i Århus så tydelig vektla at ein organisasjons evne til å fange opp erfaringer og impulser fra kunden /brukeren /studenten /forskeren som det viktigste for utvikling og innovasjon i biblioteks- kunnskaps- og informasjonssektoren.
Trykksak fra Hovedbiblioteket i Århus
På Regjeringen.no er det en god artikkel om stedsbasert/brukerorientert innovasjon av forsker Lars Ueland Kobro. Han begynner med ein gjennomgang av av innovasjonslitteraturen på feltet. Her er noen av poengene fra denne delen av artikkelen:. 

Innovasjon er:
  • gradvise prosesser (først og fremst).
  • mennesker i samspill: møte mellom ulike kompetanser, nivå (forskning (sic) viser at udvikling ikke først og fremst skjer inne i hodet på opplyste enkeltindivider (derfor er ikke innovasjon nødvendigvis "sikret" ved å kun basere seg på "hermetisk" vitenskaplig kompetanse og metodikk)
  • skjer i skjæringspunktet mellom ulike kulturer, nivåer og sannheter 
  • interaktive læringsprosesser der ulike aktører og ulike med erfaringsbaserte kompetanser lærer av hverandre med å dele og kombinere ideer og kompetanser med hverandre.
  • kommer utenfra eller nedenfra – sjeldent fra toppen (ledelsen). 
  • oppstår gjennom en åpen og tilrettelagt anvendelse av medarbeideres ideer, kunnskap og erfaringer.
  • stimuleres av tverrfaglig samarbeid, kontakt på tvers av avdelinger og ”sektorer." 
  • handler om å slippe impulser fra produktene eller tjenestenes brukere til i utviklingsprosesser
Kan vi diskutere:
  • er dette ei ønska utvikling? - og hvis ja:
  • hvordan får vi evt til dette?
  • hva tenker våre kunder?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar