20170703

Jeg begynner på null... - Følg meg på ett år med gründerliv - Del 1

Dag 1, det er ferie, men jeg begynner allerede å bekymre meg for hvordan jeg skal klare meg gjennom august, økonomisk....

Men først: Jeg har alltid hatt en hobby, jeg elsker kommunikasjon, språk og design - jeg har solgt noen småting, og har vært fornøyd med å gå sånn tålig i null. Og hjelp! - nå har jeg sagt opp jobben min og skal tjene penger på det jeg driver med! - Dette er å kaste seg ut på dypt vann, sier venner og familie, selv synes jeg at det er som å kaste seg ut av et fly, der jeg er litt usikker på om jeg har pakket fallskjermen riktig - og jeg hater både høyder og kald sjø!

Jeg må ha en forretningsplan, sier ekspertene. Min forretningsplan er enkel: jeg ønsker å leve av det jeg gjør, om det betyr at jeg må arbeide 200 %, stadig omstille meg og skape nye produkter, så er det helt greit. Om jeg så må gå tilbake til å være "stuepige" igjen, som jeg begynte mitt arbeidsliv som 16-åring... Og det er der jeg begynner. Jeg kan jo vaske og leie ut lita hytta familien min eier i skogen? Det er jo en start på å klare seg økonomisk, men ikke egentlig en del av gründinga. Mens jeg vasker ned hytta, bretter nyvaska håndklær og legger på nyvaska sengetøy, tenker jeg at dette blir vanskelig, men at jeg SKAL greie det:

  1. Jeg skal besøke og forsøke å få avtale om salg av mine selvproduserte kaffekopper (med sørlandsdialekt) i (minst) én butikk i hver av 30 kommuner på Agder - Jeg skal slik produsere og selge minst 100 kopper i måneden.
  2. Jeg skal holde kurs, både via en skole som har bestilt kurs av meg, og samarbeide med andre flinke fagfolk på å sette opp kurs/eventer om temaer jeg elsker og er god til å formidle på.
  3. Jeg skal finne på noe nytt! - Jeg skal snakke med andre entreprenører, se hva slags behov de har og være produsent/konsulent for dem.- Tanken er at når man ikke trenger å arbeide 100 % med "vanlig" arbeide, og skifter fokus, så vil ideene komme!
Hva er ressursene mine?
  • Jeg har utdannelse og erfaring. Jeg er bl a ekspert på sørlandsk språk og kultur, og sier litt fleipete: Sørlendinger klarer ikke lenger å bruke "blaude konsonanter" - med de kan kjøpe dem. Det er flere som har tenkt den tanken - og jeg mener det er bra. Jeg skal gjøre dette på "min" måte: selge sørlandske produkter og kurs alle elsker, men få klarer å "leve" uten bøker om temaet og design-hjelpemidler som kopper, tallerkener, buttons, plakater o.l.
  • Jeg har stort nettverk og flinke og rause folk rundt meg. Jeg har en entreprenørfar som kan være bokholder, han sender ut faktura og holder økonomi, skatt, moms, tipp topp. Jeg er har kritisk og raus mor og ektemann lærer meg å sette grenser og være tydelig - og som kan trøste når problemene inntreffer. Jeg har keramikkovn, datamaskin og bil.
  • Jeg har (foreløpig) god nattsøvn, arbeidsiver og svært godt humør - samtidig som jeg har 20 års arbeidserfaring i høyere utdanning, med mye undervisning, prosjekter og samskaping -  og vært ute ei vinternatt før. 
Så langt, så godt, nå skal jeg lage 100 kopper, og kjøre rundt på Agder. Følg meg videre her på bloggen, hva skjer rundt neste sving? Klarer jeg dette, tro? 



5 kommentarer: