20170801

#5 Viktigheden av hardt arbeid


Birgitte Kleivset: Se Netflix-dokumentar om Paula Scher 
Familien har fått valp i sommer, og for at de med fast skole/arbeid skal få søvn, og at jeg er et udprega a-menneske, er det mitt lodd å stå opp flere ganger nattestid med den lille. Klokka fem er det ikke nok med en liden tur ud lenger - valpen vil ha kos. Jeg stuber ned i sofaen foran Netflix, og finner en dokumentar, etter at Flekken endelig har funnet roen på brystet mitt. Etter å ha sett de fleste filmdokumentarer om musikere, entreprenører og politiske ledere er det én ting som slår meg: Modvinden; at alle kjemper, og at de legger inn enormt mye arbeid i det de gjør. Når de sidder som 70-80-90-åringer og ser tilbage på livet sitt virker ting kanskje glossy og lettvint på skjermen. Heldigvis er mange av stjernene ærlige på hvordan reisen egentlig har vært, de har også delt opp- og ikke minst nedturer nært underveis som hentes fram fra glemte arkiver. Dette er utrolig inspirerende. I mitt tilfelle som fersk grunder gjelder det å møysommelig legge stein på stein.


Modvinden; at alle kjemper, og at de legger inn enormt mye arbeid i det de gjør


Jeg blir inspirert av dyktige, utrettelige folk på Sørlandet - se deg rundt, det fins nok av folk å la seg inspirere av! Lytt f eks til Tine Sundtoft, nåværende fylkesrådmann i Agder og tidligere klima og miljøminister når hun sier: “Ingenting slår hardt arbeid.” Hvordan tror du ellers den unike Parisavtalen ble til?


Mens jeg legger valpen i kurven sin igjen etter nattas dokumentartime tenker jeg mye ser

enkelt ut fra udsida, men man må være tålmodig, hardtarbeidende, åben og legen underveis. Jeg blir inspirert av mennesker rundt meg som samskaber og får til resultater: Sjekk gjerne ud dokumentarer på Netflix - se og lær. Min favoritt er den om legendariske grafiker og kunstner Paula Scher. Digg deep!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar