20241015

NVK Agder

 Refleksjoner fra fire år som leder av Norges Venstrekvinnelag Agder. I årene 2015 til 2018 var jeg leder jeg Norges Venstrekvinnelag Agder med dyktige styremedlemmer på plass. Det var en reise fylt med læring, engasjement og fantastiske møter med dyktige mennesker. 

Da jeg overtok ledervervet, var det mange som var vant til en annen form for møtevirksomhet. Det første årsmøtet jeg var ansvarlig for, bar preg av å være mer muntlig og uformelt. Dette var en læringskurve for meg, men takket være den varme støtten fra medlemmene i Venstre, følte jeg meg raskt hjemme i rollen.

Jeg ønsker å uttrykke en stor takknemlighet til alle de flotte menneskene og politikerne jeg har møtt i løpet av disse fire årene. Hver eneste interaksjon har beriket min erfaring og gitt meg verdifulle bekjentskaper. Jeg har fått samarbeide med engasjerte kvinner som har inspirert meg til å fortsette å kjempe for likestilling og rettferdighet.

Til de unge kvinnene jeg møter, som ønsker å forme fremtiden: Engasjer dere i et politisk parti eller en kvinneorganisasjon som Norges Venstrekvinnelag. Det er en plattform hvor deres stemmer kan bli hørt, og hvor dere kan gjøre en forskjell.

I løpet av disse årene  gjennomførte vi en rekke tiltak og arrangementer som har vært med på å styrke vår organisasjon og vårt budskap. Her er noen høydepunkter:

- 2015: Jeg opprettet Facebooksiden Agder Venstrekvinnelag. Vi begynte også å digitalisere referater og diskutere saker som likestilling og mangfold på nett.

 - 2016: Vi deltok på Arendalsuka for første gang, noe som ga oss muligheten til å bygge nettverk og synlighet. Årsmøtet i Lillesand viste tydelig at vi ønsket mer informasjon og samarbeid.

- 2017: Årsmøtet på Hos Naboen var en milepæl, med gode diskusjoner om fremtiden for organisasjonen. Vi planla møter, deltok på viktige arrangementer som «Knus glasstaket», og jobbet med rekruttering av kvinner til politikken.

- 2018: Vi fortsatte å bygge videre på det vi hadde oppnådd, med fokuserte arrangementer som frokostseminarer og deltakelse i 8. mars-parader. Dette året ble også preget av viktige diskusjoner om #MeToo-bevegelsen og hvordan vi kan fortsette å påvirke maktstrukturen i samfunnet.





Når jeg nå ser tilbake, er jeg stolt av hva vi oppnådde sammen som gruppe. Jeg vil oppfordre alle til å fortsette å engasjere seg for likestilling og kvinnehelsesaker i et politisk parti eller i den tverrpolitiske organisasjonen Kvinnegrepet.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar