20150130

#SocialSør

Social Sør ble arrangert for første gang i Kristiansand denne uga. Det er ikke hver dag en SoMe-konferanse holdes i landsdelen. Jeg tok fri fra jobb for å treffe andre "netthoder" og ble litt skuffet, men samtidig riktig inspirert!


Jeg ble skuffet fordi jeg etter denne ugas Arena-usus konferanse, hadde forventninger om at det på SocialSør skulle være massiv tvitring og liv i sosiale medier under konferansen. Men det var det ikke!

Til tider var det nokså daut i salen også, og dette var IKKE foredragsholderne skyld i. VGs Øyvind Solstad holdt et glitrende foredrag og bøy bokstavlig talt opp til dans. Sparbank1s Christian Bossestad ropte "hallelujah" og gav alt i beste Petter Stordalen-stil. (Jeg gjorde et par mislykka forsøg på å få opp stemninga både på twitter-feed og med spørsmål til foredragsholderne, uden nevneverdig hell. Angret på det en stund, før det viste seg at jeg fikk god kontakt med flinke folk i SoMe etter "stuntet").

Muligens en tvitter-feed ved siden av powerpointpresentasjonene på lerret foran, ville ha hjulpet på engasjementet i salen.

"For en konferanse som omhandler SoMe, men der deltagerne ikke benytter seg av SoMe "live" - er ikke det litt merkelig, eller?"

Jeg ble inspirert og "fired up and ready to go" fordi foredragsholderne delte raust av sine strategiske valg i toneangivende norske selskab og mediehus. Her var det delingskultur på høyt nivå! Svært lærerigt og tankevekkende - og inspirerende. Foredragsholdere holdt faglig bunnsolide innlegg, samtidig maktet de å formidle kunnskaben med raushed, humor og selvironi. Kudos!

Aina L. Lunde, kreativ leder i PR-operatørene, imponerte aller mest. Den prisbelønte foredragholderen og forfatteren av boga Suksess med egne medier - inkapslet på forespørsel budskabet om SoMe i foretag og organisasjonen til tre punkter (min tolkning):
  • Historien - må være god. Test gjerne ud fortelling på barn. Forstår de historien, kan den benyttes.
  • Enkelhed. Benytt få kanaler klogt, og husk: Stemmen er din aller viktigste kanal!
  • SoMe krever engasjement. For at en organisasjon skal lykkes, benytt eksisterende SoMe-entusiaster, de kan dette med planlegging, analysering og tilpassning i "egne" kanaler.
Sjekk twitterstrøm fra konferansen #SocialSør



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar