20180212

Gründerliv - AS som bakkestart!




- Jeg møter en gründer på gada. Vi snakker om løst og fast, men mest om at vi er fortvila over et gründerliv der vi investerer mye tid og krefter, men ikke helt ser veien videre. Jeg lever livet mitt på Altinn, for tida, sier hun! Vi ler, jeg er enig: Stadig nye dokumenter dukker opp som man må signere, tida går, mens man utålmodig venter på at banken har fått grønt lys fra Altinn angående opprettelse av bedriftskonto. Regninger kommer inn, men vi får ikke sendt ut fakturaer, aksjekapitalen renner ut. Min medgründer og jeg er godt inne i den andre måneden av vår foretak - men hvor går man når man verken får penger inn eller ut av konto?

Kun 20% av de som oppretter AS 
i Norge er kvinner.

- Jeg har skrevet om mitt første halvår som gründer #Gründerbloggen - Jeg fant ut at det er gøy og meningsfullt å leve av det man produserer. Men jeg ville mer og satser derfor denne våren på et AS, Se de´, med medgründer Kine Halland. På mange måter oppleves det som å begynne på bar bakke helt på igjen, og jeg leser gamle blogginnlegg med stor interresse. Jeg må kanskje leie ut hytta igjen, og lete med lys og lykte hvordan man kan overleve som ansvarlig forelder og partner disse første spennende månedenene, som består av planlegging og opplæring, mange utgifter og få inntekter.

Ut fra situasjonen mener jeg det vi (og kanskje andre nyoppstarta selskaper) trenger er:
Kom gjerne med tips til en kjempende gründer om du har! 
Kun 20% av de som oppretter AS-er er kvinner. Hvor er støtteapparatet og de økonomiske hjelpemidlene til de som vil og kan? Er du investor: støtt kvinner med AS!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar