20150417

Skal rektor blogge?

Om få uker velges en ny rektor ved UiA, og som politikere som driver valgkamp har også kandidatene mulighet til å spre sitt budskap via sosiale medier. Jeg tror at det som er best på å lytte og føre dialog med velgerne i nye medier også vil være den sterkeste kandidaten til å vinne valget.

The-times-they-are-a-changin: For åtte år siden vant nåværende rektor, Torunn Lauvdal på bl a på at hun skulle være der studentene var. Det viste seg å være en umulighet. Å være rektor krever mye reisevirksomhet, møter, konferanser, kort sagt å være rektor er å være politiker. Men hvordan skal man holde kontakt med 11 000 studenter og 1100 ansatte, som ønsker dialog? Svaret er sosiale medier. Kom dere på twitter, rektorkandidater!

Ikke overbevist?
Les hva kommunikasjonsnestor HP Hansen skriver om ledelse og #SoMe! 


6 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Jeg har blogget en del som dekan på Innaskjærs-Helse og Idrettsvitenskap, så jeg er ikke fremmed for ideen! Men, det er spørs om hvordan forskjellige kommunikasjonskanaler skal brukes. Bloggen har være befriende for meg fordi jeg har kunnet ta opp tråder som jeg syntes var interessante og relevant ei et større perspektiv, og ikke bare formelle saker. Jeg synes det er fint om de som man leder får et ærlig innblikk i hvordan jeg tenker og hvilke variabler som jeg vektlegger i mine vurderinger/grublinger.

    Så, blogg er bra! Men, en blogg er fortsatt enveiskjøring, siden de fleste kommenterer hva de tenker om et innlegg. Skal en rektor virkelig være koblet på, må de ta trapene ned (ikke heisen) fra 6.etasje og møte studenter og ansatte der ting skjær. Da får man universitetets daglig puls og spenningsfelter under huden, og da blir man en bedre leder synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode refleksjoner, Stephen! Jeg håper du vil fortsette å blogge om det du ønsker å gjøre som rektor ved UiA, og så dele innleggene/tankene videre på Twitter og Facebook. Da kan også studenter/ansatte og andre ledere i UH-sektoren komme med innspill. Curt Rice, nå rektor HIOA, er en stor inspirasjon for meg, og andre ansatte i sektoren. Og: så er min erfaring at det som begynner i det flerstemte digitale - fortsetter i det analoge! Nettverk, dialog, deling og lytting er suksessfaktorer som leder i 2015 mener jeg. Både i Vrimlehallen og i nye medier!

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. En utfordring for en som meg er at jeg har forskjellige faglige "kretser" siden jeg interesserer med for både noen spesifikke displinproblemstillinger som aktiv forsker, og breddere spørsmål om utdanning og forskning. Mine internasjonale idrettsvitenskaps følgere er fint lite interessert i min rektortanker, heldigvis. Og de er overhodet ikke interesserte i Norsk :-) Så det gjelder å holde hodet kaldt og delta i og lære fra forskjellige SoMe ekosystemer på en fornuftig måte samtidig!

      Slett
  4. Godt poeng, Stephen! Lykke til med kampanjen!

    SvarSlett